Regler för näthandel

Du som är konsument och handlar på nätet har vissa rättigheter.

Reklamationsrätt

Du har rätt att reklamera en vara inom tre år från det du köpt den om det är ett ursprungligt fel, alltså att det var fel på varan när du fick den.

Du har rätt att

  • Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
  • Få en likvärdig, felfri vara (omleverans)
  • Få avdrag på priset
  • Häva köpet
  • Hålla inne med betalningen
  • Få skadestånd

Källa Hallå konsument

Ångerrätt

Om du handlar inom EU, Norge eller Island har du rätt att ångra ditt köp upp till 14 dagar efter att du tagit emot varan. Det finns undantag, t ex resa eller specialtillverkad produkt.

Säljaren är skyldig att informera om ångerrätten. Säljaren ska lämna information om

  • Säljarens namn, adress och organisationsnummer
  • Varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
  • Pris och villkor för betalning, inklusive skatter och avgifter
  • Villkoren för leverans
  • Förutsättningarna för ångerrätten
  • Rätten till reklamation

Källa: Hallå Konsument och Konsumentverket

Problem med en viss butik

Hallå Konsument har en klagoguide som visar hur man gör i olika steg när man vill klaga på något.

Du ska alltid börja med att kontakta butiken.

Berätta gärna i vårt forum om dina erfarenheter av enskilda webbutiker så andra får hjälp och information.